ISSN 1802-4211 - Činnost serveru byla ukončena 3. 9. 2008, server již není aktualizován.
6. 4. 2020 | 17:36:11
Politika
Kultura
Zprávy
Knižní novinky
Speciály
RuskoDnes.cz
Vyhledávání v článcích

Speciál: Americko-ruské vztahy: výzvy pro novou administrativu
V. Putin a G. Bush (Moskva, 20006) - Zdroj: www.kremlin.ru
Rok 1807 bývá považován za začátek diplomatických vztahů mezi oběma zeměmi.(i) Je to rok, kdy bylo Rusku nabídnuto, aby vyslalo svého ministra jako zástupce země do Spojených států. O dva roky později bylo zastoupení obou zemí reciproční a prvním... více >>
 

Ruský film NÁVRAT v České televizi

Kultura - 8. 1. 2007 - V pondělí 15. ledna 2007 odstartuje Česká televize pravidelný cyklus Současný ruský film snímkem Andreje Zvjaginceva NÁVRAT (Vozvraščenije, 2003, ČT2, 21:45).

plakát k filmu Návrat - Zdroj: wikipedia.ru

plakát k filmu Návrat - Zdroj: wikipedia.ru

Příběh o nenadálém příjezdu dlouho nepřítomného otce a o jeho uzurpátorsky pojednaném výletu s dospívajícími syny k jezeru, u něhož sám zahyne. Dvanáctiletá odloučenost je obrovskou emocionální překážkou. Zejména mladší chlapec Ivan se potácí mezi touhou tohoto neznámého muže milovat a vzdornými reakcemi na jeho strohé, vojensky tvrdé, patriarchální chování. Mezi oběma chlapci a otcem dochází k řadě konfliktů, jejichž podtextem je láska a frustrace, že mezi sebou nemohou nalézt porozumění. Nakonec otec na ostrově zahyne. Zahyne právě proto, že o své syny stojí, i když si mohli po celou dobu myslet, že je má v úmyslu jen trápit a podrobovat nesmyslnému vojenskému drilu. Otec se syny příliš nekomunikuje. Neřekne jim v podstatě nic. Nevíme proč. Ve filmu to není vysvětleno. Nikdo neví, proč se určité věci dějí...

Vynikající herecké výkony, výborná kamera využívající krásy přírody, strohá režie, která svým pojetím příběhu odkazuje na filmy Andreje Tarkovského, zejména Ivanovo dětstvíZrcadlo (na Letní filmové škole v Uherském Hradišti v roce 2004 Zvjagincev při besedě s diváky uvedl, že každý ruský režisér se musí vyrovnávat s obrovským dědictvím Tarkovského), to vše zapříčinilo, že se film stal doslova festivalovou senzací roku 2003.

Nejen úspěch na benátském festivalu a označení filmu za Evropský debut roku 2003 (EFA), ale také zatvrzelé mlčení Andreje Zvjaginceva stran interpretace Návratu jsou nespornou výzvou k jeho zhlédnutí. Někomu k zážitku postačí pouze ono “zhlédnuté“: příběh s jeho tajemným, předtuchou tragédie rozvibrovaným napětím. Jako v každém vskutku autorském počinu se tu nabízí prostor k dialogu i k domýšlení, z čehož pramení jeho zvláštní magie. Zvjagincevův až úzkostlivě neangažovaný snímek lze vnímat i jako bezděčnou metaforu bezbřehosti Ruska, jako temnou reflexi jeho svobody a chaosu, ve kterém se teprve schyluje ke krystalizaci nového hodnotového systému. Mytologizace jevů a projevů protagonistů takového procesu může ledacos exponovat a napovídat, stejně jako značná frekvence tématu otců a synů v některých debutech z posledních sezón ruského filmu. V tomto kontextu se v případě Návratu přímo nabízí Freudova úvaha o otcovraždě jako zrodu společenství: utlačovaní synové se vzbouří a zabijí otce-despotu, a poté, sžíraní iracionálním strachem a vědomím viny, nastolí jeho zbožštění. Tím vzniká symbolický obraz pomstychtivého, vševidoucího a krutého boha, jenž omezuje svobodu egoistických a materiálních postojů příslušníků dané komunity.

NÁVRAT (Vozvraščenije, Rusko 2003) Režie: Andrej Zvjagincev; scénář: Vladimír Moisejenko a Alexandr Novotockij; kamera: Michail Kričman; hrají: Vladimír Garin (starší bratr Andrej), Ivan Dobronravov (mladší bratr Ivan), Konstantin Lavroněnko (otec) a další. Česká premiéra: v rámci Projektu 100 v roce 2004.

Andrej Zvjagincev (*6. února 1964 v Novosibirsku, SSSR)

Po vojenské prezenční službě a praxi v Novosibiřském divadle studoval Andrej Zvjagincev herectví na moskevském GITISu (1986–90). Herecky se ale realizoval pouze sporadicky na nezávislých scénách a intenzivně se věnoval účinkování v reklamách i jejich natáčení. Objevil se rovněž v epizodních rolích v televizních seriálech Gorjačev a ti druzí (1992–94), Seznámíme se (1999) nebo Kamenskaja: Smrt a trochu lásky (2000) a účinkoval i ve filmech Kocourek (1996) a Širli-Myrli (1999). Od roku 2000 se Andrej Zvjagincev podílel na seriálové tvorbě pro kanál REN TV, jehož majitel, producent Dmitrij Lesněvskij, mu o tři roky později umožnil natočil celovečerní filmový debut Návrat. Poté, co byl snímek nejprve neúspěšně nabídnut benátskému Mezinárodnímu týdnu kritiky a z toho důvodu byl posléze zařazen do soutěže MFF v Locarnu, se nakonec přece jen objevil v soutěžní sekci MMF v Benátkách. Z něj si odvezl nejenom debutantskou Cenu Luigiho De Laurentiise, ale rovněž hlavní trofej Zlatého lva. Režisérovy oslavy v Benátkách ale kalila zpráva o tragickém úmrtí představitele jednoho z dospívajících hrdinů, Vladimira Garina, který se utopil v jezeře Lagoda nedaleko místa, kde před rokem natočil své první záběry.

[Pro LFŠ 2004 napsala Galina Kopaněva]

Filmografie (pouze režie): 2000: epizody Vybor (Volba), Zagadkovij (Záhadný) a Busido (Busido) v sérii Čjornaja komnata (Černý pokoj; + zvuk, prod.; TV), 2003: Návrat (Vozvraščenije), 2006: Zapach kamňja (Vůně kamene)

odkazy k filmu:

recenze

minirozhovor s režisérem

info Českého rozhlasu

Marta Nováková (Marta.Nruskodnes.cz)

Vytisknout článek

Komentáře čtenářů


Autor: Temis   Vloženo: 3. 1. 2008 | 19:52:22
tento film jsem viděl a musím říct, že byl až příliš o psychice nechci nikoho od razovat ale pokod má někdo rád akci či komedie, asi ho to moc neosloví.
Autor: Ondra   Vloženo: 5. 2. 2007 | 15:22:18
prosim odpovedi na mejl ondra.nem@seznam.cz - na tyto stranky se totiz mockrat nedostanu, s mejlem je to jina..
Film
Autor: Ondra   Vloženo: 5. 2. 2007 | 15:15:45
Ahoj, nemate nekdo ten film nahrany? Sice jsem ho videl, ale natolik kvalitni film bych rad i vlastnil .. dik za echo!
k "interpretaci"
Autor: Petr Gajdošík (Nostalghia.cz)   Vloženo: 22. 1. 2007 | 23:48:19
Ona naznačená Freudova úvaha o otcovraždě je jen jednou z mnoha variací na stejné téma: otcovražda, zbavení se otce, je v mytologiích různých kultur vnímáno kupodivu dost podobně - jako něco, co přivede potomky k prozření, co i přes svou odsouzeníhodnost zakládá novou kvalitu. I když v případě Návratu nejde myslím explicitně o otcovraždu, jsou "freudovský" či "křesťanský" pohled ve svém východisku identické. Není v nich rozpor.
Osobně víc tíhnu k "christologickému" vnímání Návratu (obrazovými i jinými citacemi se Zvjagincev přece jen inspiruje některými ustálenými kánony), ale hned v zápětí si vždy snažím říkat, že tak jednoduché to s tajemstvím Návratu určitě není. A taky že ne. Možnost vztahovat jednotlivé části díla k různým aspektům je zdá se u tohoto filmu nekonečná. a to je na něm hezké. Protože kdyby to bylo tak jednoduché, film velice rychle - řečeno s U. Ecem - sám sebe zkonzumuje a můžeme jít domů.
k interpretaci i k "prozrazení" pointy
Autor: Marta Nováková   Vloženo: 20. 1. 2007 | 18:29:03
Přeci jen ještě musím reagovat. Článek o filmu Návrat není recenzí ani rozborem filmu! Je to "pouhá" informace", kterou jsem rozšířila rovněž o informační text Galiny Kopaněvy (jak také uvádím). A nevím jak vy, ale já si vždy před shlédnutím filmu, seženu co nejvíc informací. Možná se občas připravím o nějakou tu "pointu" :o) a větší emotivní zážitek, pokud je vázán na překvapení, ale zase během projekce vnímám i ty nastudované postřehy jiných. A myslím si, že ve filmech tohoto typu opravdu primárně nejde o příběh, ale o to, co přenáší na diváky, o všechny ty metafory, symboly atd. K Freudovi, Bohu a neuróze se nebudu vyjadřovat, moc tomu nerozumím :o) Ale Vašku, neomlouvejte se, máte zajímavé připomínky. A malé odlehčení na konec: Co takhle film Vinnetou - poslední výstřel?! Jak o něm psát a neprozradit pointu "ukrytou" v názvu? :o))))))))
Interpretace
Autor: Vašek   Vloženo: 20. 1. 2007 | 11:39:35
Použití Freuda na interpretaci tohohle filmu mi připadá nevhodné. A strašně se mi chce napsat, že i hloupé. Sice to poměrně dobře popisuje situaci na konci filmu, ale téměř úplně vynechává celé ostatní bohatství symboliky filmu a posouvá jeho vyznění.
Já si myslím, že náznaky vedou trochu jiným směrem: Už scéna společného jídla - jak všichni sedí u stolu. (Otec není v čele, ale sedí uprostřed delší strany.) Otcova smrt v pátek. Otcova málomluvnost, tvrdost i tajemství. Koneckonců i odkazy na Tarkovského (už v prvním záběru.)
Freud se kdysi používal jako jednoduchý strojek na "hlubokomyslné" názory. Není to trochu přítomné i tady?
Interpretace - kající dodatek
Autor: Vašek   Vloženo: 20. 1. 2007 | 11:50:34
Ještě jsem si přečetl Váš článek i svůj příspěvek a pochopil, že pes je zakopán jinde - pokud si myslíte, že Bůh je neuróza, máte na svou interpretaci právo. Tady prostě jen nemůžu souhlasit v osobní rovině, což už se ovšem kvality článku netýká. Pardon.
Autor: Raduza   Vloženo: 19. 1. 2007 | 18:29:07
Pointa mohla byt temer v kazdem bodu filmu, treba ve fotkach nebo ve skoku na zacatku nebo padu na konci. tim, ze bylo prozrazeno, o ci smrt se jedna, byl divak ochuzen o jednu dimenzi. Ale zasadne nic tragickeho, samozrejme. Jen doufam, ze to tak nebude i v dalsich clancich k ruskym filmum!!
Autor: Marta Nováková   Vloženo: 16. 1. 2007 | 22:16:40
Vidíte, to mě ani nenapadlo! Ale asi i proto, že otcova smrt podle mě není pointou, ale jen završením příběhu, takže ano, byli jste sice ochuzeni o překvapení ve stylu "vrah je zahradník", ale o tom ten film není. Pointa je někde jinde. Aspoň doufám! :o)
Autor: Pavel   Vloženo: 16. 1. 2007 | 14:28:20
Taky jsem se chtel na film podivat, aniz bych vedel, o cem film bude ;)
Autor: Raduza   Vloženo: 16. 1. 2007 | 12:18:49
To se musi vyzradit pointa filmu hned na zacatku clanku?
 
Sponzor serveru
Sponzor serveru
Tomáš Glanc: Ruská kultura 2000–2008
ilustrační obrázek (autor D. Prigov)
Existuje Putinova kulturní politika? Každý režim vytváří určité prostředí, a to se projevuje i v kultuře. Zároveň na rozdíl od sovětské centralizace a stranických usnesení není tento vliv v současnosti zdaleka tak artikulovaný a přehledný a jeho charakteristika svádí k povrchnostem a zjednodušením. více >>
Dvojnásobný prodej zahraničních značek aut
Nejprodávanější auto v Rusku - Zdroj: www.ford.ru
Prodej automobilů neruských značek stoupl za posledního půl roku o 48 % v porovnání se stejným obdobím v minulém roce. Celkem se od ledna do května 2008 prodalo v RF 855 472 aut. Jak uvedly finanční noviny RBK Daily, jen za květen se zvýšil prodej o 42 % na 200 079 automobilů.  více >>
© ruskodnes.cz - všechna práva vyhrazena  |  kontakt: redakce@ruskodnes.cz